Fraser Island, Noosa en FIJI !!!!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Annemie Jansen - WaarBenJij.nu Fraser Island, Noosa en FIJI !!!!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Annemie Jansen - WaarBenJij.nu

Fraser Island, Noosa en FIJI !!!!!

Door: Supermie

Blijf op de hoogte en volg Annemie

16 Augustus 2009 | Fiji, Suva

Mijn allerliefste sukkeltjes,


Op dit moment bevind ik mij letterlijk aan het andere eind van de wereld, op de Fiji eilanden!!! Toen ik in Brisbane was, heb ik ff vaarwel gezegd tegen mijn fantastisch Australie, maar ni voor lang. Ik denk da ik de laatste keer iets geschreven heb over mijn zeilboot in Airlie Beach, van daaraf verder!

Na mijn laatste internet en blog-update sessie in Airlie Beach, heb ik die avond mee mijn kater de nachtbus genomen richting Agnes Waters en Town of 1770. Da staat ook wel bekend als de plaats waar ge een paar nachten moet stoppen om uwe lever wa rust te gunnen tussen de zeiltrip van de Whitsunday Islands en de jeeptrip op Fraser Island. Ik dacht da datte advies ook wel voor mij bestemd was dus ik ben daar een paar dagen afgestapt. Door mijn kater van de dag ervoor viel ik na 5 minuten op die bus al in slaap en werd ik wakker om 8.40u smorgens terwijl de bus aankwam in Town of 1770 om 8.45u. Kan dus ni beter. In Town of 1770 wonen 30 mensen. Ge moet denken, er zijn bijna meer jeugdherbergen daar dan mensen. Maar da maakt ni da het wel een tof plaatske was mee een schoon strand en ne fantastische jeugdherberg. Der is daar vanalles te doen maar omda ik daar maar 2 dagen bleef was mijne tijd dus een beke beperkt en ben ik gaan zeekayakken mee dolfijnen. Stevig wa dolfijnen en ook nog wa walvissen gezien en den dag was weer geslaagd.
Na Town of 1770 heb ik koers gezet naar Bundaberg. In Bundaberg is eigenlijk ni veel te zien behalve veel fruitplukkers, maar geld heb ik nog altij genoeg dus da hoefde voor mij ni. Wel hebben ze hier in Australie een aparte soort rum, geen bacardi of havana club, maar Bundaberg rum! In mijn outback pub in Meekatharra heb ik daarvan liters en liters verkocht, dus ik dacht da ik die stokerij toch maar es moest bezoeken. Da was wel waard gezien, zeker omda ge opt einde ook nog wa mocht proeven en da was wel in mijne tak. Den dag erna heb ik dan salut gezegd tegen saai Bundaberg en verder gereisd richting Rainbow Beach. Daar stond mij natuurlijk een nieuw avontuur te wachten: een 3daagse jeep en camping tocht op Fraser Island, en ge moet daar hene de ferry nemen vanuit Rainbow Beach. Fraser Island is een eiland da maar 10 minuutjes van het vasteland ligt maar da volledig bestaat uit zand (zand gelijk op het strand), het is het grootste zandeiland ter wereld. Ik denk da het een 100km lang is en een 30km breed ofzo. Op Fraser Island zijn er geen wegen, enkel zandpaden die op ne weg moeten lijken, wildernes en veel strand. Gewone autos zijn er dan ook verboden (ni da ge er veel mee zou kunnen doen) en enkel 4x4's mogen op de eiland. Het concept was dan zo: ge boekt u ne bepaalde datum voor dieje 3 daagse trip aan te vangen, wordt mee 7 andere backpackers in ne groep gestopt, krijgt ne jeep, al het kampeergerief, toelatingsbewijzen en campingvouchers etc tot uwe beschikking en rijden maar! Ik had da spul al geboekt in Cairns en ik had daar dan ook het fantastische idee gehad om mij als chauffeur op te geven (ge moest over 21 zijn en 3 jaar u rijbewijs hebben, ik was de perfecte persoon!). In Rainbow Beach aangekomen bleef ik 1 nacht slapen in het beste hostel tot nu toe in Australie : Pippies Beachhouse (onthoud de naam eh Sven, Pippies Beachhouse in Rainbow Beach). Den dag voor onze trip hadden we dan een groepsmeeting om de groep te leren kennen en ook een 'safety briefing' over hoe ge moet kamperen (blablabla) en hoe ge u moet gedragen als ge ne dingo tegenkomt etc. Daarna kregen de chauffeurs (waaronder ik) ook nog een spoedcursus 'Hoe rijd ik mee een 4x4?' en da leek allemaal ni zo moeilijk. Op da eiland leeft er een bepaald soort beest da 'dingo' genoemd wordt. Ge kunt het u een beke voorstellen als iets tussen ne wolf en ne wilde hond, waarvoor ge dus wel een beke moet oppassen als ge in de wildernes kampeert. Die safety briefing deed precies of da de gevaarlijkste beesten ter wereld waren maar uiteindelijk waren het superschattige dingskes. Nu, mijn groep bestond uit de volgende karakters: ikzelf, een New Yorkse, twee Engelsen, een Braziliaanse, twee Hollanders (hip hoi) en een Taiwanese. Da bleek allemaal heel goe te gaan en wij den dag erop in onze jeep richting ferry en Fraser Island. Da beest (den Toyota Landrover jeep) was veel veel veel groter dan ik mij had voorgesteld en ik was dan ook heel blij da die Hollanders ook voldeden aan de rijbewijs voorwaarden en die begonnen mee rijden. Ge moet denken, ik ben de Volkwagen Beetle van ons ma gewoon en daarmee ben ik al geen parkeerwonder!
We hebben dan keiveel supercoole dingen gezien, gezwommen, gesandboard,... en veel jeep gereden! 's Avonds moesten we dan kamperen en blijkbaar was ik de enige die ooit al een tent rechtgezet had of een gasvuur aangestoken, laat staan een kampvuur gemaakt. Mijn tent was natuurlijk in 1,2,3 opgesteld terwijl de rest daar een beke hene stond te kijken en het komt er dus op neer da ik beide nachten alle vier de tenten op mijn eigen rechtgezet heb. Bij van die dingen waar ge in ne groep zijt en der moet vanalles gedaan worden, draait er ook altij op een of andere manier op uit (waarom da weet ik ook ni) da ik de kok ben. Ik heb daar dus twee avonden samen met mijn bevallige assistenten de Engelse meisjes het avondeten klaargemaakt en mij rustig neergezet mee een glaaske wijn als het tijd was om af te wassen. Ne mens moet een beke slim zijn en da allemaal voorzien eh.
Den dag erop vonden de twee Hollanders (en ikzelf ook wel een beke) het toch wel tijd da ik ook es achter het stuur van onze Toyota Landrover zat. Ik voelde mij volledig mini-me in dieje chauffeursstoel van ne jeep dieje 3 ton weegt mee nog 7 andere mensen der in en alle bagage op het dak. Ikke da ding in 4wd gezet en da ging veel beter dan ik dacht. Door het mul zand, over rotsen en op het strand, ik voelde mij helemaal Koen Wauters in de Dakar-rally, en het was nog plezant ook. Ik heb iedereen toch ne volledige dag veilig over Fraser Island gereden en ik weet nu, als ik ooit veel geld heb, dan kan mijne boot in Monaco blijven voor wat 'm is maar dan koop ik mij ne supercoole jeep en doe ik mee aan Parijs-Dakar!
Alles bij elkaar was da een keitoffe 3-daagse, hadden we ne hele leuke groep, hebben we heel veel coole dingen gedaan en is het zeker voor herhaling vatbaar! Ik moet ook nog vermelden da we op de terugweg zeker 10 Humpback walvissen gezien hebben! Het is walvisseizoen in Australie op deze moment en terwijl we over het strand reden sprongen die dan uit het water (soms in de verte, soms wa dichter tegen de kust) en lieten die hun eigen zo op hunne rug vallen gelijk ge da op National Geographic ziet. Kathleen, da zou zeker iets voor u geweest zijn.
Teruggekomen van Fraser Island hebben we dieje avond natuurlijk weer stevig gevierd mee onze groep en zat ik de morgen daarop samen mee de New Yorkse en de twee Engelse meiskes op de bus richting Noosa. Noosa is een beke het St. Tropez van de oostkust. Veel rijke mensen, veel luxevillas en veel hotels waar ons ma wel graag ne keer op verlof zou gaan. Ik zat samen mee mijn ondertussen beste vriendinnetjes in een jeugdherberg waar ge gratis surfplanken en kayaks kon gebruiken en daarmee hebben we ons dan ook 3 dagen bezig gehouden. Ni da ik ondertussen goe kan surfen maar ik weet tenminste toch al wa de voorkant van de plank is :-)

Na drie dagen Noosa moest ik mijn vriendinnekes weer achterlaten want ik had een vlucht die ik moest halen. Ikke rap rap naar Brisbane International Airport voor mijn vliegtuig richting Nadi in FIJI!!!!! Op het vliegtuig zat ik naast ne Aziaat dieje volgens mij de swine flu had maar gelukkig heeft Pacific Blue airlines mij toch gezond en wel afgezet in Fiji. Op de luchthaven kreeg ik al direct een Fijiaanse ketting rond mijne nek (gelijk da in Hawaii was) en werd ik mee een buske naar mijne hostel gebracht. De eerste dag heb ik de toeristische hoofdstad (de echte hoofdstad is Suva) een beke verkend en mij ook een paar cocktailtjes gedronken mee wa mensen die bij mij op de kamer sliepen. De volgende dag begon ik aan mijn tocht mee een organisatie genaamd 'FeejeeExperience'. Het is een organistie voor mannen gelijk ik die ni 14 dagen in een luxeresort op het strand willen liggen maar liever dorpkes bezoeken, naar lokale markten gaan, Fijiaans eten eten, jungletochten maken, van watervallen springen, etc. Kort gezegd, het is niks voor ons ma. Mijn eerste stop was 'Robinson Crusoe Island', een eiland aan de westkant van Fiji da eigenlijk een beke te klein was naar mijn goesting. Ik heb daar drie nachten gebleven, goe gegeten, gesnorkeld en kokosnoten geveld (echt fantastisch!). Den 2de dag werden we overwelmd door een tropische storm, wa mij wel een beke tegenviel. Ge moet denken da ik al 8 maanden geen regen meer gezien heb (sinds een miniregenbuitje in December in de buurt van Melbourne) en dus ni echt meer wist wa ik daarmee moest aanvangen. Mijn paraplu heb ik al maanden geleden weggesmeten wegens te veel bagage maar gelukkig kon ik ergens vanonder in mijn backpack mijn kawee (regenjas) nog vinden. Gelukkig had in mij in Australie het boek 'Robinson Crusoe' van Daniel Defoe gekocht en ik kon mij geen betere gelegenheid voorstellen om da te lezen dan tijdens een tropische storm op Robinson Crusoe Island. Ondertussen is het bijna uit en het is best wel goe. Mevrouw Van Laer uit het middelbaar zal blij zijn, al dieje Engelse literatuur.
Dieje tropische storm heeft uiteindelijk bijna 2 dagen aangehouden wa eigenlijk veel te lang was voor mij want ik heb mij dan wel een beke verveeld. Gelukkig is het hier warm genoeg (30 graden of meer) en de luchtvochtigheid is zo hoog als ik nog nooit geweten heb (ook ni in Cuba of tijdens het regenseizoen in Afrika). Alles wordt hier constant klammig en ik had een boek in mijn rugzak zitten waar schimmel op is gekomen terwijl da boek of mijn rugzak helemaal geen water gezien heeft. Ni erg, da is allemaal deel van het avontuur.
Nog iets noemenswaardig da moet verteld worden is da op da eiland elke avond een traditionele 'kava-ceremonie' gehouden wordt. Da is een ceremonie die ik nadien hier nog ga meemaken en waarbij vreemdelingen gegroet worden en opgenomen worden in de plaatselijke stam. Der zijn dan veel voorschriften over hoe ge moet gaan zitten, ge moogt geen pet of zonnebril dragen en ge moet ne 'sulu' aandoen (iets in den aard van ne sarong). Iedereen moet dan om de beurt een kokosnoot vol 'kava' drinken mee daarbij nog de nodige gebaren en traditionele dingen. Ik vond da natuurlijk supercool want da werd al jaren en jaren in Fiji gedaan en die ceremonies hebben zelfs de Engelse kolonisatie overleefd en die doen ze nu nog vandaag. Kava is een drankske da gemaakt wordt van ne wortel dieje minstens 6 jaar in de grond heeft moeten groeien. Het ziet der dan zo wa bruinig uit gelijk modder dieje ge op het strand vindt. De Fiji-anen vinden het geweldig lekker maar ik vond het smaken naar een soort slechte thee. Een beke na het drinken begonnen mijn lippen en mijn tong gevoelloos te worden en begon iedereen een beke raar te spreken (ge kunt het vergelijken mee wanneer ge van den tandarts komt en de verdoving zit nog in uwe mond). Gelukkig was da allemaal deel van de ceremonie en ik vond da allemaal wel een toffe belevenis. Een paar domme Engelsmannen die ook op da eiland waren hebben hun bier die avond dan gewisseld voor een ton vol kava en die hebben daar echt liters van gedronken. Gevolg da die ni meer in hun bed geraakten en de nacht in de hangmatten op het strand hebben doorgebracht. Volgens hen (den dag nadien) werden ze der stevig high van, alles werd supergrappig en uiteindelijk slaperig. Misschien toch ook es proberen bij de volgende kava-ceremonie (morgen denk ik), best ni tegen de bomma zeggen.

Eergisteren is de tropische storm dan gestopt, heb ik Robinson Crusoe Island verlaten en heeft de FeejeeExperience bus mij verder gebracht. Onze chauffeur is ne Fijiaan en we hebben ook twee Fijiaanse gidsen. Alle mensen zijn hier supervriendelijk en iedereen zegt hier 'bula' tegen elkaar zelfs als ge elkaar ni kent. Als ge ergens voorbij rijdt dan zwaaien de mensen ook en dan moet ge natuurlijk terugzwaaien. Het is wel een stuk armer dan ik dacht en we hebben al wa dorpkes bezocht waar sommige medereizigers hun ogen stevig hebben opengetrokken (ik ben al in Peru, Cuba en Afrika geweest, dus da een beke gewoon maar Fiji is meer een ontwikkelingsland dan ik dacht). Morgen gaan we een school en een weeshuis bezoeken da ook wel weer wa taferelen ga opleveren denk ik.
Vandaag hebben we een trek door de jungle gemaakt waarbij we uiteindelijk aankwamen bij ne vrij grote rivier. Daar kregen we van onze gidsen allemaal ne opblaasbaren band en konden we mee ons gat daarin gaan liggen en zo een beke door stroomversnellingen terug naar beneden dieje rivier afdrijven. Ik ben ook nog als enige van ne vrij hoge (veel hoger dan de hoogste springplank in het stadspark in Turnhout) waterval afgesprongen en heb daar ook een coole foto van :-)

Ik denk da dit wel genoeg was want gelle zijt zeker en vast allemaal supermoe van het lezen als ge al tot hier geraakt zijt. Ge kunt al maar beginnen mee mijn Welcome Back party een beke te plannen want da is ni zo lang meer :-(, 1 ding moet er dan zeker bij zijn: kaas! En Alex, stelt dieje BBQ daar in u huisje maar een beke uit, anders eis ik mij ne nieuwe persoonlijke op vol mee scampis als ik terug ben!

Amuseer u nog in nietsnutland!

Groetjes uit het paradijs,

FIJIMIE !!!

  • 16 Augustus 2009 - 08:45

    Sven:

    opgeschreven en opgeslagen :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemie

Actief sinds 01 Juli 2006
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 25525

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2008 - 14 September 2009

Working Holiday in Australie

Landen bezocht: