FIJI!!, Brisbane en down the East Coast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Annemie Jansen - WaarBenJij.nu FIJI!!, Brisbane en down the East Coast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Annemie Jansen - WaarBenJij.nu

FIJI!!, Brisbane en down the East Coast

Door: Supermie

Blijf op de hoogte en volg Annemie

31 Augustus 2009 | Australië, Byron Bay

Beste vastroestende regenvangers,

Annemie is terug in Oz en het is hier nog altij even fantastisch. Spijtig genoeg ni meer voor lang. Maar ik gaan elle nog een beke meer vertellen over mijn Fiji avontuur wa toch ook wel extreem extreem tof was!

Den dag nada ik elle heb geschreven zijn we weer vertrokken mee de FeejeeExperience bus voor de rest van de rondrit rond het eiland. We zijn dan Suva (de hoofdstad) gepasseerd en ik heb daar zo een keicoole foto van mij mee een supersmile en de wacht van voor den president zijn huis. Daarna zijn we een heel stuk over ne zandweg gereden (ik voelde mij al helemaal terug in de Australische Outback) om een lokale middelbare school te bezoeken, en da was zeker een van de hoogtepunten van het hele Fiji verblijf! We kregen daar allemaal ne buddy (ne leerling van die school) die ons dan rond leidden. Ik moest direct aan Bouwworde denken ik heb die mannen dan ook verteld da ik ongeveer een school gelijk die van hun gebouwd had in Peru en da vonden ze allemaal fantastisch! Ik heb nu ook het emailadres van da meiske da mij heeft rondgeleid en hopelijk kan ik daar een beke mee in contact blijven. Het toffe aan Fiji is da iedereen daar Engels spreekt. Die spreken normaal gezien Fijiaans maar leren Engels vanaf het eerste studiejaar dus ja iedereen moet da kunnen. In andere ontwikkelingslanden waar ik geweest heb is der toch altij de taalbarriere van het Spaans of het Wolof in Senegal en da was nu ni en maakte het nog tien keer interessanter.
Na de school zijn we naar een dorpke geweest in de wildernes waar we weer zo een kava ceremonie hebben meegemaakt (weet ge nog, da bruin spul gemaakt van ne boomwortel da u tong voos maakt). Geloof het of ni, zoveel te meer ge van da spul drinkt, zoveel te beter da ding wordt. Ik heb de dagen daarna nog stevig wa kava gedronken samen mee Willy onze buschauffeur en mee onze gids en nog ne hele hoop Fijianen en ge wordt daar zo happy van na een paar tassen! Ik heb twee pakketjes gekocht om mee naar huis te nemen. Ik vond da wel een beke riskant mee de Australische grenswetgeving want ge moogt hier keiveel dingen ni mee binnen nemen. Ze hebben dan aan de grens ook mijn valies leeggelaaid maar ik heb het kavading toch mee binnen gekregen. En in de EU doen ze nooit moeilijk dus gelle gaat da ook es kunnen proeven.
De dagen daarop heb ik dan weer iets gedaan da ik nog nooit in mijn leven gedaan had (de lijst van het afgelopen jaar wordt ondertussen al stevig lang): diepzeeduiken! Ik had ne duik gratis gekregen bij mijn 3 nachten hostel daar ergens en da was allemaal wel spannend. In Australie moet ge een doktersverklaring hebben voor ge moogt duiken (en ik mee mijn astma kreeg da ni de idioot) maar in Fiji moet ge gewoon iets ondertekenen da ge in goeie gezondheid zijt etc, wa ik natuurlijk ook ben. Het was wel een supercool ding om te doen maar iets grelliger toch dan in verwacht had. Normaal gezien gaat ge mee zo ne introduik maar tot 5-6 meter maar het was enkel ik, ne Nieuw-Zeelander en dan onze Fijiaanse instructeur da dieje zag da wij da allebei geweldig vonden en we zijn tot 12m gegaan. Stevig door muren van koraal gezwommen en ook goe wa nemos gezien. Ge zou het allemaal es moeten proberen in plaats van daar in uwe bureaustoel te zitten!
Mijn laatste dag van FeejeeExperience werd afgerond mee een bezoek aan het graf van de grootste kanibaal van Fiji. Tot begin vorige eeuw aten ze daar nog mensen dus het waren wel stevige koppensnellers! Dieje kerel zou 800 mensen opgegeten hebben! Daarna heb ik weer iets gedaan da ik nog nooit gedaan heb, een modderbad genomen in de Fijiaanse wildernes! De hele groep was kei enthousiast en da was eigenlijk wel keiplezant want nadien konden we alles afwassen in natuurlijke warmwaterbaden van 50 graden! Oh was hou ik toch van die tropen.
De laatste 5 dagen van mijn hele Fiji verblijf ben ik nog naar de Yasawa eilanden gegaan. Gelukkig kwamen er die dagen geen tropische stormen meer en heb ik nog goe wa kunnen snorkelen en kava kunnen drinken. Ik heb zelfs ene keer gesnorkeld mee 4 haaien! Het waren rifhaaien (white tipped reef sharks) die normaal gezien ni gevaarlijk zijn maar als ge dan eerste ziet dan denkt ge toch wel ff: wegwezen!!! Weeral een ervaring rijker en een dier da ik kan toevoegen aan mijn 'dieren gezien'-lijst.
Na 17 dagen op da tropisch eiland kwam er spijtig genoeg een einde aan mijn Fiji avontuur en heeft Richard Brandson mij terug naar Brisbane gebracht. Daar wachtte mij een leuke verrassing: in Brisbane was het ineens 35 graden! Den winter heeft hier dus vrij vroeg plaats gemaakt voor de zomer en da kunnen we alleen maar aanmoedigen. Ik ben dan 2 dagen door Brisbane gecrossd en ik heb ook ne foto laten maken van mij en ne koala! Da moepje was zoooo schattig en ge moet zeker es kijken tussen mijn fotos op Facebook of op mijn MSN Space. Al die fotos zijn trouwens up to date tot den dag van vandaag.
De laatste 2 dagen heb ik doorgebracht in Surfers Paradise. Een rare naam voor een dorp, ik weet het, maar het ligt aan de bekende 'Gold Coast' en is dus wel een goei vakantiebestemming. Ik wou daar eigenlijk nog es een beke surfen maar het water was veel te koud dus da is er ni van gekomen. Nog altij niks in vergelijking mee onze stomme Noordzee natuurlijk maar ik vind alles da onder de 25 graden is tegenwoordig echt 'freezing....'
Nu ben ik in Byron Bay waar ik morgen een dagtrip doe naar een town vol mee hippies. Best ni tegen de bomma zeggen da er daar ook spacecake gekocht kan worden, of zegt maar da datte cake is dieje in de ruimte wordt gemaakt.

Nu ga ik naar de winkel en naar de vuurtoren en straks es stevig uitgaan hier in Byron mee een aantal Engelsmannen die ik in Surfers Paradise heb leren kennen!

Voor Alex en Helene die nu wel weten waarover ik spreek: ik weet het nog ni!

Zon! zon! zon!

Groetjes,
Ozziemie

  • 31 Augustus 2009 - 11:40

    Ellen:

    Die avonturen klinken geweldig, maar ik zal u toch een beetje moeten teleurstellen.
    De laatste weken is het hier echt wel goei zomerweer geweest! Zelfs ik als Ozzie-ganger vind het hier behoorlijk warm.

    Amuseer je nog in NSW en tot binnekort in het dan weer koude Belgie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemie

Actief sinds 01 Juli 2006
Verslag gelezen: 2388
Totaal aantal bezoekers 25522

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2008 - 14 September 2009

Working Holiday in Australie

Landen bezocht: